Webteksten

Maak je website vindbaar en verleidelijk

Je bezoek heeft standaard haast. Er is geen tijd om op je gemak koffie voor ‘m in te schenken: klik, veeg, tik, weg. Je moet je online gast dus in die allereerste seconden weten te raken. Zodat hij graag blijft en nog net niet sméékt om een tweede bakkie.

Binnen 10 seconden bepaalt je bezoeker of jouw website de moeite waard is. Ik zorg dat je boodschap in één oogopslag duidelijk is. Dat je teksten lekker vlot lezen en makkelijk te ‘scannen’ zijn door duidelijke tussenkoppen. En dat ze je lezer hongerig maken (of dorstig).

 

Mijn webteksten maken bezoekers hongerig naar meer

Wijs de weg in jouw web

Je webpagina is geen op zichzelf staande tekst, maar onderdeel van een groter geheel. Allereerst natuurlijk je website, maar hij haakt ook ergens in het hele ‘web’ van beschikbare informatie. Je bezoeker mag niet verstrikt raken in je web, dus ik kijk graag mee:

  • Is de menustructuur van de website in orde? Is alle informatie logisch ingedeeld en gemakkelijk te bereiken?
  • Welke pagina’s moeten onderling naar elkaar verwijzen voor een soepele doorstroom? Met welke linktekst?

Waar is de ingang?
 

Via Google komen mensen vaak op een andere pagina dan de homepagina binnen op je website

Je kunt er niet vanuit gaan dat een lezer bij home begint. Vaak komt ‘ie via Google ergens halverwege met de deur in huis vallen. Dan moet het wel meteen duidelijk zijn waar hij is aanbeland. Elke pagina op zich moet dus informatief zijn, maar niet zo langdradig dat de haastige lezer afhaakt. Je kunt hier overigens slim op inspelen met goed doordachte landingspagina’s.

Over Google gesproken ...

Zoekmachineoptimalisatie is natuurlijk ook gesprek van de dag. Aan mijn telefoon wel in ieder geval. Je website zo inrichten dat hij goed vindbaar is in Google heet ook wel Search Engine Optimization (SEO). Hoe werkt dat?

Google beoordeelt meer dan 200 onderdelen bij het rangschikken van de zoekresultaten. Niemand weet wat die dingen precies zijn en hoe zwaar elk punt weegt.

 

Onbegonnen werk dus, zoekmachineoptimalisatie? Nee, gelukkig is heel veel wél bekend. Zorg er dus in ieder geval voor dat je website aan die eisen voldoet. Google heeft daar een praktische handleiding voor gemaakt. En wat blijkt?

Wat voor échte lezers werkt, werkt ook voor zoekmachines.

Een hele opluchting, hè?

Het doel van Google is om de ‘zoeker’ optimaal te bedienen. Dat doen ze door de websites met de meest waardevolle informatie eerst te tonen. Aan jou dus de taak om je website te vullen met interessante inhoud. Tekst die vragen van de lezer beantwoordt. En te zorgen dat zowel bezoekers als Google deze tekst makkelijk kunnen ‘scannen’.

Geen trucjes, geen gedoe. Gewoon goede tekst!

Wat heeft jouw website nodig?

Wil je ook een website met inhoud? Die goed gevonden wordt en je bezoekers weet te verleiden?
 

 

Facebook Twitter Google+ Linkedin
Deel deze pagina op:

Blog

Zoekwoordenonderzoek gedaan, artikel voor je lezers geschreven, maar waar laat je nu dat zoekwoord?

Wat is het juiste moment om een tekstschrijver in te schakelen? En wat heeft Lorem Ipsum daar mee te maken?

Traag en vaag: de ingrediënten voor een (zakelijke) tekst die niet gelezen wordt. Ik maak het je gemakkelijk om actiever te schrijven met een simpele tip: de zombietest!

Nieuwsbrief

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf • Tobias Asserstraat 8 • 2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51 • rosanne@vanderwolftekst.nl

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf
Tobias Asserstraat 8
2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51
rosanne@vanderwolftekst.nl

Algemene voorwaarden | © 2018 - 2024 Van der Wolf Tekst