03-07-2018

Weg met Lorem Ipsum!

tekstschrijver

Wat is het juiste moment om een tekstschrijver in te schakelen?

‘Ja, nu zijn we er wel ongeveer. Alleen dit blokje nog.’ Mijn klant wijst naar een donkerblauw vlak. In witte letters staat er:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

 

‘Wil je daar nog een stukje tekst voor maken?’

Ik glimlach. ‘Wat wil je vertellen?’

‘Tsja, ‘kweetniet ... Alles staat er al zo’n beetje, toch?’

‘Waarom staat dat blokje daar dan?’

‘...’

Dummietekst (voor dummies)

Ik krijg regelmatig Lorem Ipsum-designs voorgeschoteld. Prachtig afgewerkte ontwerpen, tot aan de knoppen gevuld met neptekst. Niks geks op het eerste gezicht. Een grafisch vormgever is geen tekstschrijver, dus die blijft lekker bij zijn leest.

Al sinds de 16e eeuw gebruiken drukkers deze proeftekst. Door elkaar gehusselde woorden, in een natuurlijke opbouw van kort en lang. Er zijn zelfs handige generators voor.

Wikipedia vertelt me:

“De reden waarom de tekst gebruikt wordt […] is dat bij een leesbare tekst de lezer afgeleid zou worden door de inhoud, terwijl het alleen om de vormgeving gaat. “

 

Wacht even. Een grafisch vormgever die een webdesign maakt, zonder ‘afgeleid te worden door de inhoud’.

Echt?

De designwereld op zijn kop

Even samenvattend: de vormgever geeft vorm. Pagina’s, tekstvakken, tekstblokjes. Vervolgens topt hij het gelikte design af met dummietekst. Geen afleiding, alles voor de looks. En dan een telefoontje: ‘Rosanne, kun je deze site vullen met tekst?’

 

Tekst is geen vulmiddel

Laten we bij het begin beginnen. Wil je een website omdat het bij het totaalplaatje van ondernemen hoort? Een huls die even opgevuld moet worden, zodat je wat van je to-do lijst kunt afvinken?

Of heb je iets te vertellen? Een boodschap die je zo wilt presenteren dat men het wil lezen?

De goede volgorde

Bedenk eerst wat je wilt vertellen. Schakel vervolgens een tekstschrijver in. Die scherpt je boodschap aan, giet het in de juiste woorden en denkt mee over de structuur.

Pas dáárna bel je je vormgever. Die heeft dan ook daadwerkelijk iets vorm te geven. De lengte van de koppen is bekend en of er twee of drie tekstblokjes onderin komen. Hij zorgt dat je boodschap lekker leest. Dat afbeeldingen je boodschap bekrachtigen of verduidelijken. En natúúrlijk: dat het eruitziet om je vingers bij af te likken.

 

 

Dus opdrachtgevers: betrek je tekstschrijver al in het begin van een nieuw project. En vormgevers: denk twee keer na voor je de Lorem Ipsum-generator aanslingert. Je ontwerp is een stuk sterker als je weet welke boodschap je in beeld brengt. Uiteindelijk bespaar je ook tijd als je de vorm achteraf niet meer hoeft aan te passen aan de inhoud.



Reacties

Reageer als eerste


Reageer
Facebook Twitter Google+ Linkedin
Deel deze pagina op:

Blog

Zoekwoordenonderzoek gedaan, artikel voor je lezers geschreven, maar waar laat je nu dat zoekwoord?

Wat is het juiste moment om een tekstschrijver in te schakelen? En wat heeft Lorem Ipsum daar mee te maken?

Traag en vaag: de ingrediënten voor een (zakelijke) tekst die niet gelezen wordt. Ik maak het je gemakkelijk om actiever te schrijven met een simpele tip: de zombietest!

Nieuwsbrief

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf • Tobias Asserstraat 8 • 2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51 • rosanne@vanderwolftekst.nl

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf
Tobias Asserstraat 8
2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51
rosanne@vanderwolftekst.nl

Algemene voorwaarden | © 2018 - 2020 Van der Wolf Tekst