21-05-2018

Webteksten: zo maak ik je website goed vindbaar

Webteksten: zo maak ik je website goed vindbaar

Neem Google bij de hand

Je wilt natuurlijk goed gevonden worden via Google. Er bestaat geen toverformule voor een nummer-één-positie. Wel kan ik webteksten zo voor je inrichten dat Google er goed mee overweg kan. Hier lees je de hoofdlijnen van zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor jouw webteksten.

Google wil graag weten waar je website over gaat.

Welke zoekvragen beantwoordt jouw website? Om op een bepaalde term gevonden te worden, moet Google wel kunnen ‘lezen’ dat jouw website over dat onderwerp gaat. Ik maak dat zo duidelijk mogelijk, met behulp van:

Bepaal de juiste zoekterm

Welke zoekterm tikt je klant in bij Google?

Je hebt ongetwijfeld bepaalde zoektermen in je hoofd waar je op gevonden wilt worden. Daarbij is het heel waardevol om te weten waar je potentiële lezer precies naar zoekt. Je kunt wel hoog scoren op een bepaalde term, maar als niemand ‘m intikt bij Google…

Zoekt je klant bijvoorbeeld naar:

  • ‘glazenwasser Gouda’
  • ‘oplossing vies zolderraam’ of
  • ‘vogelpoep op mijn ruit, wat nu?’

Ik doe een kort onderzoek naar de meest waardevolle zoektermen. Zo kun je effectief inspringen op de zoekvraag van je potentiële klant. Waar wordt vaak naar gezocht, maar is nog niet veel over geschreven? Als je zo’n ‘gat’ opvult heb je de meeste kans om hoog te eindigen in de zoekresultaten.

Wees specifiek

Vaak zul je zien dat een meer specifieke zoekterm een slimme keuze is. Dus niet richten op ‘glazenwasser’ maar bijvoorbeeld ‘glazenwasser kantoorgebouw Gouda’. Wist je dat 70% van de zoekopdrachten bestaat uit een zoekterm van 3 of meer woorden? Staar je dus niet blind op enkele losse keywords. De kans is groot dat je bezoeker een complete vraag intypt.

Door specifieker te zijn heb je ook nog meer kans dat er een opdracht uitrolt. Meestal is toevoeging van een plaatsnaam al heel gunstig. Want wat heb je als Goudse glazenwasser aan een googelaar uit Groningen?

Wat doe ik niet?

Valsspelen heeft bij het schrijven van SEO webteksten geen zin

Valsspelen

Niet alleen heeft Google dat in veel gevallen door (strafpunten!), ook bedien je daar je bezoeker niet mee. Misleidende koppen, vage link-building constructies, teksten die volgepropt zijn met zoekwoorden: zitten je klanten daar op te wachten?

Er is meer te winnen met eerlijke info. Zowel aan de Google-kant als aan de klantkant.

Techniek

Hoe sterk mijn tekst ook mag zijn; tegen een website die technisch slecht in elkaar zit kan ik niet op schrijven. Als je website bij een professionele webdesigner vandaan komt, zit dat vaak wel snor. Vraag het voor de zekerheid na.
Heb je zelf iets gebouwd of een nerdy neefje aan het werk gezet? Dan kan het zijn dat slechte techniek je vindbaarheid tegenwerkt.

Ee slechte website kan je zoekmachineoptimalisatie (SEO) tegenwerken

Goed gevonden worden in Google?




Reacties

-


Reageer
Facebook Twitter Google+ Linkedin
Deel deze pagina op:

Blog

Zoekwoordenonderzoek gedaan, artikel voor je lezers geschreven, maar waar laat je nu dat zoekwoord?

Wat is het juiste moment om een tekstschrijver in te schakelen? En wat heeft Lorem Ipsum daar mee te maken?

Traag en vaag: de ingrediënten voor een (zakelijke) tekst die niet gelezen wordt. Ik maak het je gemakkelijk om actiever te schrijven met een simpele tip: de zombietest!

Nieuwsbrief

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf • Tobias Asserstraat 8 • 2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51 • rosanne@vanderwolftekst.nl

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf
Tobias Asserstraat 8
2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51
rosanne@vanderwolftekst.nl

Algemene voorwaarden | © 2018 - 2020 Van der Wolf Tekst