21-05-2018

Restaurants: maakt jouw menukaart hongerig?

Maakt jouw menukaart hongerig?

Je kaart is doorslaggevend

Wat bekijk je als eerst op de website van een restaurant? Ik stuif meteen op deze twee dingen af:

  • waar zit het restaurant?
  • wat kun je er eten?

De menukaart bepaalt in grote mate mijn restaurantkeuze. Als vegetariër ben ik getraind om menukaarten snel te scannen. Moet ik het doen met een salade lauwwarme geitenkaas of staat er een creatieve kok in de keuken? 

Andere gasten willen ongetwijfeld ook weten wat de pot schaft voor ze een reservering maken. Omdat ze iets niet lusten bijvoorbeeld. Of omdat ze willen dat je ze overdondert met onverwachte combinaties.

5 tips om je restaurant te verkopen met je menukaart:

1. Wees specifiek ...

Wat ligt er op het bord en hoe is het bereid?
Welke saus?
Is het huisgemaakt of van een bepaalde leverancier?

Vergeet ook de garnituur niet, die kan een gerecht maken of kraken. Benoem niet élk ingrediënt, het is leuk om nog een beetje te verrassen. Zorg in ieder geval dat de gast een duidelijk plaatje in zijn hoofd kan maken van het totale gerecht.

2. ... maar niet te sjiek

De gast wil ontspannen uit eten en geen studie maken van de kaart. Vertaal (Franse) vaktermen dus zo veel mogelijk in het Nederlands. Een moeilijk woord kan een belemmering zijn om te bestellen (‘Help, hoe spreek je dat uit?’). Het scheelt je bediening ook veel tijd als ze niet de halve kaart hoeven toe te lichten bij het opnemen van de bestelling.

Haal hierbij niet alle magie uit je kaart, maar weeg goed af wat de gemiddelde gast begrijpt en waardeert. Ik vind ‘friandises’ bijvoorbeeld een vrolijke term voor ‘zoetigheid bij de koffie’. Dat is al beter ingeburgerd dan ‘mignandises’, zoals het ook wel eens genoemd wordt.

3. Blijf bij de feiten

Feiten overtuigen makkelijker dan meningen. Je kunt het tenslotte ‘bewijzen’ (of je gast kan het controleren).

‘Huisgemaakte appeltaart, ovenwarm op je bord’

zegt veel meer dan:

‘Overheerlijke appeltaart’

Jouw waardeoordeel voegt niets toe, het is tenslotte slechts de mening van de ‘verkoper’. (Tenzij je ook smerige appeltaart op de kaart hebt staan, dan is het belangrijk dat onderscheid wel duidelijk te maken.)

Omschrijf het gerecht ook niet grootser dan het is. Je wilt mensen bij het uitserveren liever positief verrassen dan teleurstellen na een té enthousiaste beschrijving.

4. Verras met creativiteit

Specifiek, niet te sjiek en bij de feiten blijven dus. Binnen die kaders is er gelukkig nog enorme ruimte voor creativiteit.

Omschrijf de gerechten zo dat je gast ze al bijna kan ruiken en proeven. Verval niet in clichés wat bijvoeglijk naamwoorden betreft. Maar let op: blijf ver weg van schrijnende menuhumor.

5. Hoe dien je ‘m op?

Besteed veel aandacht aan de vormgeving. Laat de kaart mooi aansluiten bij de rest van je uitstraling (logo, huisstijl en zelfs kookstijl en inrichting). Zorg dat de leesbrillen zo veel mogelijk in de tas kunnen blijven. Denk ook na over gebruiksvriendelijkheid: rond dinertijd willen mensen niet eerst door de hele lunch- en gebakkaart bladeren, voordat ze bij de voorgerechten belanden.

Je kunt de kaart in allerlei vormen uitdelen, van houten plank tot placemat, van map tot folder. Zorg dat de creativiteit op dit vlak niet boven functionaliteit gaat. Niemand zit te wachten op een verkreukelde of plakkerige menukaart. Goed leesbaar, stevig en afneembaar dus!

Online menukaart

Vanaf de homepagina moet je menukaart direct vindbaar zijn. Laat je gasten niet zoeken, want dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je website. Weeg goed af of je de kaart wilt laten downloaden als pdf of integraal op je website weergeven:

  • PDF: vormgeving kan precies zijn als de menukaart in het restaurant. Het is makkelijk bij te houden, je hoeft alleen een nieuwe pdf te uploaden bij het vernieuwen van je kaart. Controleer wel of je kaart op mobiel ook goed zichtbaar is, zonder te veel zoom- en schuifcapriolen.
     
  • Als tekst op de website: Iets meer werk om bij te houden; je moet alle koppen netjes stylen en geen fouten maken bij het knippen en plakken. Voordeel is dat het op mobiel veel makkelijker leesbaar is. Bovendien kan Google deze tekst ook ‘lezen’ en meenemen in de ranking, in tegenstelling tot een pdf. 

Bonustip: stuur je menukaart in voor mijn volgende blog!

Ik zie vaker menukaarten met dan zonder spelfouten. Binnenkort schrijf ik een blog met de meest voorkomende fouten in menukaarten. Benieuwd hoe jouw kaart ervoor staat? Stuur ‘m in! Misschien bespreek ik hem (gratis) in mijn volgende blog.



Reacties

Reageer als eerste


Reageer
Facebook Twitter Google+ Linkedin
Deel deze pagina op:

Blog

Zoekwoordenonderzoek gedaan, artikel voor je lezers geschreven, maar waar laat je nu dat zoekwoord?

Wat is het juiste moment om een tekstschrijver in te schakelen? En wat heeft Lorem Ipsum daar mee te maken?

Traag en vaag: de ingrediënten voor een (zakelijke) tekst die niet gelezen wordt. Ik maak het je gemakkelijk om actiever te schrijven met een simpele tip: de zombietest!

Nieuwsbrief

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf • Tobias Asserstraat 8 • 2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51 • rosanne@vanderwolftekst.nl

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf
Tobias Asserstraat 8
2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51
rosanne@vanderwolftekst.nl

Algemene voorwaarden | © 2018 - 2020 Van der Wolf Tekst