26-07-2018

Metatags: de contactadvertenties van je website

Wat zijn metatags?

Je ziet ze vast meerdere keren per dag: de zoekresultaten van Google. Elk resultaat bevat een voorproefje van wat je op die pagina kunt verwachten. Zo beoordeel je welke je uiteindelijk aanklikt om antwoord te vinden op je zoekvraag.

Zoek je naar Roodkapje?

Dan kun je dit tegenkomen in de zoekresultaten van Google:

  • Blauw = titel (paginatitel)
  • Groen = de url, het webadres van de pagina
  • Zwart = omschrijving (description)

Aan de ‘achterkant’ van je website kun je de paginatitel, omschrijving en keywords invoeren; de metatags.

Wat moet je met die metatags?

Je hoéft er niks mee. Als je de meta-tags niet invult, pakt Google zelf een ‘snippet’ uit je website. Net het stukje tekst waar het zoekwoord toevallig in voorkomt. Of gewoon het eerste gedeelte van de pagina, zoals hier:

Maar ...

Als je je meta-tags verwaarloost, laat je een paar geweldige kansen liggen:

  1. Een kans om Google te laten weten waar de pagina over gaat. Wat is de essentie? Welke informatie kan de bezoeker hier verwachten? Als Google je website goed kan ‘plaatsen’, zal die ‘m ook eerder tonen bij relevante zoekopdrachten.
     
  2. Een kans om je bezoeker te verleiden. Gebruik de titel om de aandacht te trekken en de omschrijving om de bezoeker hongerig te maken. De zoekwoorden die de lezer intypt, zijn zelfs vetgedrukt en trekken dus nog meer de aandacht.


Niet bij elke zoekopdracht zal Google precies jouw ingevoerde meta-omschrijving tonen. Het kan zijn dat een ander stukje tekst uit de pagina beter past bij de ingevoerde zoekterm. Maar voor de keren dat die wel getoond wordt, is het fijn als die ook verleidt tot een klik, toch? 

Dit is overduidelijk een gemiste kans:

En de keywords-tag dan?

Die is niet relevant voor Google. Omdat hier te veel mee gesjoemeld werd, nemen ze dit niet meer mee in de ranking. Voor bijvoorbeeld een interne zoekmachine op je website kan het wel handig zijn om dit in te vullen.

Facebook Twitter Google+ Linkedin
Deel deze pagina op:

Blog

Zoekwoordenonderzoek gedaan, artikel voor je lezers geschreven, maar waar laat je nu dat zoekwoord?

Wat is het juiste moment om een tekstschrijver in te schakelen? En wat heeft Lorem Ipsum daar mee te maken?

Traag en vaag: de ingrediënten voor een (zakelijke) tekst die niet gelezen wordt. Ik maak het je gemakkelijk om actiever te schrijven met een simpele tip: de zombietest!

Nieuwsbrief

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf • Tobias Asserstraat 8 • 2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51 • rosanne@vanderwolftekst.nl

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf
Tobias Asserstraat 8
2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51
rosanne@vanderwolftekst.nl

Algemene voorwaarden | © 2018 - 2020 Van der Wolf Tekst