21-01-2020

Meer plaatjes dan praatjes? Geef Google tòch wat te snacken

Optimaliseer je afbeeldingen (SEO voor fotografen)

Eén foto. Dat is alles wat jij nodig hebt om je bezoeker stil te krijgen. Die ene foto vertelt een sterker verhaal dan kilometers kakelende webtekst.

Maar: zonder tekst is het heel lastig om goed te scoren in Google. Van verschillende fotografen kreeg ik dan ook de vraag: hoe laat je zoekmachines weten waar je website over gaat, als er weinig tekst op staat?

5 plekken waar je Google stiekem 'voert':

Plek 1: relevante-bestandsnaam.jpg

Google kan afbeeldingen niet lezen, dus zorg dat je plaatje voor je praat. Verwerk je zoektermen nog voor het uploaden in de bestandsnaam, gescheiden door koppeltekens. Bijvoorbeeld:

‘portretfoto-kind-utrecht.jpg’

in plaats van

‘IMG_04858.jpg’.

Zo heb je meteen kans dat je werk via Google Afbeeldingen bovendrijft.

Plek 2: Alt-tag: hang een label aan je foto

Zie de alt-tag als een label dat je aan je foto hangt. Hierop omschrijf je specifiek wat je op de foto ziet. Dus niet: ‘sprookjesfiguur’, maar: ‘Roodkapje in het bos met een pak koekjes onder haar arm’.

Google is niet de enige die hiervan smult: ook mensen met een visuele beperking zijn je heel dankbaar voor deze informatie. Tekst-naar-spraaksoftware leest deze omschrijving namelijk voor.

Daar waar je de afbeeldingen kiest in je cms, zit waarschijnlijk een veld met: ‘alt-tag’, ‘alt attribute’ of ‘alternatieve tekst’. Díe moet je hebben op een druilerige dag.

Leef je uit (tot zo’n 140 tekens)!

Plek 3: Menu: kijk eens kritisch

Dat een duidelijk menu belangrijk is hoef ik vast niet uit te leggen. Maar kijk nog eens kritisch naar je menutitels met je zoektermen in het achterhoofd. Is er verbetering mogelijk? Kun je het kopje ‘diensten’ bijvoorbeeld ook ‘fotografie’ noemen?

Grijp meteen je kans om fotogalerijen relevante menutitels te geven. (Niet: Ed & Inge, wel: Bruiloftsreportage Scheveningen.)

Plek 4: Titel bovenaan de pagina

Je hebt gelijk: dit begint toch een beetje op tekst te lijken. Maar is er ooit iemand slechter geworden van een goeie kop? Maak op elke pagina een knallende titel met het belangrijkste zoekwoord vooraan. En vergeet die niet als ‘H1’ of ‘Kop 1’ te markeren aan de achterkant van je website.

Plek 5: Metatags

Oeps, dit had natuurlijk plek 1 moeten zijn. Echt de absolute basis. Misschien heb je het al netjes voor elkaar. Nog niet? Laat alles vallen (niet je laptop) en vul als de gesmeerde bliksem je metatags (title en description) in.

Bonustip: Controleer je laadtijd

Sinds kort neemt Google dit mee in de ranking: té trage websites zijn niet favoriet bij het publiek. Laat die high-res bestanden lekker op je harde schijf staan. Op een beeldscherm is een breedte van 1000-1200 pixels breed al prachtig. Benieuwd of de laadtijd van jouw website onder de 3 seconden blijft? Check het hier.

Die praatjes zijn zo gek niet, hè?

Word je al warm voor meer tekst? Begin dan met je homepagina, zowel voor Google als bezoekers de basis. Schrijf een pakkende introtekst, want die bezoeker wil toch weten: 'wie ben je dan en wat ken je dan?

Als je het helemaal goed wilt aanpakken, ruim je een apart onderdeel in voor vakinformatie of handige tips. Wat wil je doelgroep weten? Waar zijn ze naar op zoek? Duik in het vakgebied waar jij in uitblinkt en inspireer. Denk bijvoorbeeld aan kledingtips voor een fotoshoot, verrassende buitenlocaties in een bepaalde regio of tips om de juiste trouwfotograaf te kiezen. Met een beetje geluk wordt dit nog gedeeld op social media ook.

Dus ja hoor: schrijven maar!

Zorg dat je website relevant is, dan kruip je vanzelf omhoog in de zoekresultaten.

En de concurrentie? Ach, die heeft toch niet zo veel met tekst ...



Reacties

Reageer als eerste


Reageer
Facebook Twitter Google+ Linkedin
Deel deze pagina op:

Blog

Zoekwoordenonderzoek gedaan, artikel voor je lezers geschreven, maar waar laat je nu dat zoekwoord?

Wat is het juiste moment om een tekstschrijver in te schakelen? En wat heeft Lorem Ipsum daar mee te maken?

Traag en vaag: de ingrediënten voor een (zakelijke) tekst die niet gelezen wordt. Ik maak het je gemakkelijk om actiever te schrijven met een simpele tip: de zombietest!

Nieuwsbrief

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf • Tobias Asserstraat 8 • 2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51 • rosanne@vanderwolftekst.nl

Van der Wolf Tekst
Rosanne van der Wolf
Tobias Asserstraat 8
2806 HH • Gouda
06 49 73 49 51
rosanne@vanderwolftekst.nl

Algemene voorwaarden | © 2018 - 2020 Van der Wolf Tekst